Webkereskedelem és jog

Web-ker

Így bírságolja a webáruházakat a fogyasztóvédelem!

A hatóság álláspontja a szigorodó bírságtételek alkalmazásáról

2017. március 06. - rioja

Blogindító cikkemben írtam a webáruházakkal kapcsolatos megemelkedett bírságtételekről, melyek minimuma 200 ezer forintra emelkedett.

Hogy világosak legyenek a követelmények, a Pest Megyei Kormányhivatalhoz fordultam az új jogszabály értelmezése érdekében. A Kormányhivatal a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól (NFM) kért állásfoglalást, mely a mai napon érkezett meg hozzám.

iphone-1451614_1280.pngA jogszabály szövege, és a hatóság tájékoztatása tükrében a következő lényeges megállapítások tehetők az ügyben:

1. A bírság alkalmazása a webáruházak első jogsértésekor nem automatikus. A hatóság enyhébb eszközzel is élhet az egyes adminisztratív jellegű előírások megsértése esetén.

2. Ha bírság alkalmazása szükséges, első alkalommal a hatóság is csak az általános bírságtételeket alkalmazhatja a webáruház üzemeltetőjével szemben (bírságminimum 15 ezer forint.)

3. Az új jogszabály szerint az emelt szintű bírságok csak a vállalkozás „elektronikus kereskedelmi szolgáltatással összefüggő ismételten megállapított jogsértése esetén” alkalmazhatók.

Az NFM és a fogyasztóvédelmi hatóság értelmezésében

  • az „értékesítést magában foglaló folyamat egészére” kiterjed az új szabályozás.

Ez voltaképpen azt jelenti, hogy a webáruházak bármely, a vásárlók felé irányuló jogszerűtlen cselekményükkel okot adhatnak a magasabb bírságtételek alkalmazására.

  • az ismételt jogsértés megállapításának „együttes feltétele, hogy
    • az érintett vállalkozás ugyanazon jogszabályi előírást sértse meg, és
    • az újabb jogsértésnek az első jogsértés kapcsán hozott jogerős határozatban megadott teljesítési határidő/határnap leteltétől számított hat hónapon belül kell bekövetkeznie”.

A fentiek alapján tehát nem alkalmazható az emelt szintű bírság például akkor, ha a webáruházat a hatóság azért marasztalja el, mert az általános szerződési feltételei között nem tünteti fel a székhelyét, más alkalommal pedig azért, mert a fogyasztó panaszára a választ elmulasztja megadni. Mindkét esetben tehát ugyanazt a jogszabályi előírást kell megsérteni az emelt szintű bírság kiszabásához.

Nem alkalmazható az emelt szintű bírság továbbá akkor sem, ha például a webáruházat a fogyasztói panaszra adott határidőn túli válasz miatt a hatóság elmarasztalja, majd ezt követő hat hónapon túl mulaszt el a webáruház ismét egy ilyen határidőt.

Az ismételtség 6 hónapos határidejére nincs kihatással az, hogy a fogyasztóvédelem emelt bírságot tartalmazó határozata már a 6 hónapos időszakon kívül születik. A lényeg tehát az, hogy az ismételt jogsértés az első jogsértést megállapító jogerős határozatban adott teljesítési határidőt követő 6 hónapon belül történik-e.

Az emelt szintű bírság alkalmazására továbbá az sincs kihatással, ha a webáruház mindkét alkalommal csupán apró szabálytalanságot követ el: ha ugyanazt a jogszabályi előírást sérti meg, emelt szintű bírságra számíthat.

Hibázni tehát lehet, de aki nem tanul a hibáiból, pórul jár!

süti beállítások módosítása